środa, 18 grudnia 2013

Dekorowanie pierniczków - przepis na lukier do pierników, polewę czekoladową i parę przydatnych przedmiotów


Do świąt zostało parę dni - czas udekorować pierniczki :)
Przyznam szczerze, ze dekorowanie pierników było dla mnie wyzwaniem. Nie mam talentu ani cierpliwości do skomplikowanych misternych wzorków a już na pewno nie umiem zrobić wielokolorowych postaci, mikołajów, reniferków i choinek, które widziałam na innych blogach i stronach. Do dekorowania pierników trzeba mieć po prostu specjalnie przydzielony talent. Jeśli tak jak ja nie urodziliście się z nim, musicie pogodzić się z losem, przyjąć taktykę "dekoracji prostej z elementami chaosu" i skorzystać z moich rad. :) Pierniczki na pewno wyjdą Wam śliczne :)

Jeśli nie macie jeszcze upieczonych pierniczków - przypominam przepis na ekspresowe pyszne pierniczki, które możemy zrobić nawet dzień przed swiętami: Najlepsze świąteczne pierniczki :)

Parę przydatnych przedmiotów i produktów:
- wygodne krzesło i duży blat :)
- wykałaczki
- pędzelek
- woreczek do dekorowania/ strzykawka/ rożek z papieru do pieczenia/ specjalne dekoratory/tylka z bardzo małą dziurką
- lukier (najlepszy i najtrwalszy jest białkowy, na który przepis podam niżej, można też kupić gotowy lukier, lub zrobić taki na bazie wody)
- polewa czekoladowa - uwielbiam pierniki w czekoladzie! (przepis niżej)
- pisaki i kremy dekoracyjne dekoracyjne
- ozdobne posypki
- wiórki kokosowe, pokruszone orzeszki
- barwniki spożywcze

Najlepszy do dekorowania pierniczków jest lukier przygotowany z cukru pudru i białka - jest trwały, gęsty i ma piękny śnieżnobiały kolor. Zawsze sparzam jajka przez ok 10 sekund we wrzącej wodzie aby zabić ewentualne niebezpieczne bakterie. Jeżeli jednak bardzo nie chcecie używać surowych jajek możecie wykonać lukier z cukru pudru i wody. Używałam również gotowych lukrów dr Oetker i jestem z nich bardzo zadowolona - są trwałe, smaczne i mają różne kolory.

Do pokrycia pierniczków polecam też polewę/glazurę czekoladową - moje najukochańsze pierniczki posmarowane są właśnie taką polewą i posypane wiórkami czekoladowymi. Nic więcej do szczęścia nie trzeba! :) Pierniczki smarujemy czekoladą za pomocą pędzelka i posypujemy posypkami/wiórkami czy orzeszkami. Voila!

Lukier lub polewę nakładamy na pierniczki za pomocą woreczka lub rożka z papieru do pieczenia z odciętą malutką końcówką - otworek powinien być malutki. Ta technika jest dla mnie zdecydowanie za trudna - wszystko mi się rozwala, rozlewa, cała jestem w lukrze... Zdecydowanie wolę użyć strzykawki (można je kupić w każdej aptece) lub specjalnych dekoratorów. W tym roku kupiłam dekorator marki Cuispiro i jestem nim zachwycona. Kosztował parenaście złotych, jest poręczny i dokładny. Przy jego napełnianiu można się troszkę pobrudzić, bo otwór u góry przez który wlewamy lukier jest dość mały, ale myślę, że to jego jedyny minus :)


Kolejnym świetnym produktem do dekorowania pierniczków jest krem dekoracyjny od dr Oetker. Mistrzostwo świata - jest pyszny, łatwo się go nakłada i ma trzy wymienne końcówki dzięki którym można wykonać śliczne dekoracje. Dzięki wąskiej końcówce możecie wykonać wszystkie kontury ciastek, kropeczki i kreseczki, a dzięki końcówce w kształcie kwiatka - śliczne kwiatko-gwiazdeczki :) Mam nadzieje, że produkt wejdzie na stałe do oferty dr Oetker, bo już nie wyobrażam sobie dekorowania pierników bez niego :)


Jeżeli chcemy pokryć lukrem większą powierzchnie, najpierw obrysowujemy kontury ciastka za pomocą pisaka, rożka lub dekoratora, a następnie nakładamy wewnątrz nich łyżeczką lub pędzelkiem większą ilość lukru, którą za pomocą wykałaczki rozprowadzamy po całej powierzchni wypieku. 
Wykałaczki są niezbęde przy dekorowaniu pierników - rozprowadzamy za ich pomocą lukier po większych powierzchniach i formujemy niesforne linie czy kropki które nam się "rozjechały".

W sklepach można znaleźć różnego rodzaju pisaki do dekoracji - to świetny gadżet zarówno do wykonywania konturów, uśmiechów, oczek i guziczków :) jak i wzorków na pokrytych lukrem piernikach. Można całe ciastko pokryć lukrem jednego koloru, następnie wykonać luźne kreski pisakami i rozmazać je wykałaczką tworząc piękne, fantazyjne wzory.

Odnośnie posypek - najlepsze są te z czekolady lub "naturalne" takie jak wiórki czy orzeszki. Przekonałam się też do posypek cukrowych - tegorocznym hitem jest posypka w kształcie śnieżynek od dr Oetker - śliczności! :) 

Przepis na lukier na bazie białka
Składniki:
- 1 białko (przed oddzieleniem białka jajko sparzamy gorącą wodą)
- 1 szklanka cukru pudru
- opcjonalnie: parę kropel soku z cytryny, aromaty smakowe, barwniki spożywcze

Przygotowanie:
Białko ubijamy na sztywną pianę. Stopniowo, cały czas ubijając, łyżka po łyżce dodajemy cukier puder.
Lukier powinien być gęsty. W razie potrzeby dodajemy więcej cukru pudru.
Jeżeli dodamy do lukru barwnika lub aromatu w płynie, zwiększy się konieczna ilość cukru pudru.


Przepis na polewę czekoladową
Składniki:
- 5 łyżek cukru pudru
- 2 łyżki kakao
- 2 łyżki wody
- 1 łyżka roztopionego masła

Przygotowanie:
W rondelku roztapiamy ok. 1 łyżki masła. W małej miseczce mieszamy 5 łyżek cukru pudru z 2 łyżkami kakao. Dodajemy 2 łyżki i mieszamy.  Na końcu dodajemy jeszcze ciepłe roztopione masło i całość dokładnie mieszamy. Powinna wyjść nam ciemnoczekoladowa gęsta polewa. W razie potrzeby zwiększamy ilość wody lub cukru pudru.
To moja ulubiona polewa idealna -  słodka, pyszna i tania, bo zrobiona ze składników, które zawsze mamy w domu :)
Można ją przełożyć do woreczka lub pisaka lub też za pomocą pędzelka posmarować nią całe pierniczki.
My smarujemy, dzieciaki sypią wiórkami i posypkami - masa zabawy i pyszne czekoladowe pierniki na święta :)

Miłej zabawy :)








11 komentarzy:

  1. Piękne dekoracje. Życzę smacznego podjadania.
    Pozdrawiam
    A.

    OdpowiedzUsuń
  2. Śliczne te Twoje pierniczki :)
    Ja jestem kompletnym antytalentem w tej kwestii, i już się z tym pogodziłam...

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepięknie udekorowane, sama będę musiała spróbować coś takiego zrobić, może w ten weekend? hmmm

    OdpowiedzUsuń
  4. Czy ten krem dr.oetkera to szybko wysycha czy jak jego pisaki schnie i schnie bez konca?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kurcze co prawda to było w zeszłym roku i mogę nie pametać dobrze, ale nie przypominam sobie żeby w czymkolwiek był kłopotliwy. Po dekoracji odkładam pierniczki na kilkanaście minut/ pół godzinki do wyschnięcia i tyle wystarczyło. :) ja byłam tym kremem zachwycona :) jest w tym roku dostępny?

      Usuń
    2. Widziałam go w sklepach w tym roku :)

      Dziękuję za przepisy na lukier i polewę - zaraz zabieram się za dekorowanie pierniczków :)

      Usuń
  5. swietne przepisy :) mam pytanie. czy polewa czekoladowa ladnie zastyga? nic sie nie klei? widze ze Twoje pierniczki sa poukladane w naczyniu i chyba wszystko ok :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuje :) Zastyga i spokojnie można je układać "na kupie" :)

      Usuń
    2. dziekuje za szybka odpowiedz, w takim razie smialo zabieram sie jutro do pracy :)

      Usuń
  6. wspaniałe :):):)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wyśmienite pierniczki!!!!😊😊😊 Długo szukałam przepisu i ten właśnie to był strzał w dziesiątke 👍👍👍 Dałam jednak dwa opakowania przyprawy do piernika, pozdrawiam 😊😊

    OdpowiedzUsuń

Witam! :)
Dziękuję za odwiedziny. Mam nadzieję, że przepisy i zdjęcia na blogu były dla ciebie inspiracją i pomogły Ci przyrządzić w swoim domu coś pysznego .:)
Dziękuję za komentarze, rady i uwagi.
I najważniejsze - zapraszam ponownie! :)

Jeśli podoba Ci się Ooomnomnomnom! polub mój blog na facebooku, a zawsze będziesz na bieżąco :) A co! :*